Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we bereiken?
- De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 - 2026 (versie 2022).
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het vertalen van het integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen naar een uitvoeringsprogramma.
- In 2023 wordt er opnieuw een impuls gegeven aan de planvorming rondom de nieuwbouw voor basisschool De Bussel in De Grassen, met alle samenwerkingspartners. Vanwege de uitblijvende vorderingen en uitspraken rondom GOL stond dit proces een tijdje stil.. Inmiddels is ervoor gekozen om te kijken of de maatschappelijke bestemming onafhankelijk van het overkoepelende plan ontwikkeld kan worden, zodat indien nodig het huidige momentum kan worden voortgezet. Er wordt hierbij ook gekeken naar de meest logische plek, om onafhankelijk van de ontwikkeling van de tweede fase, een passende aansluiting te hebben op de bestaande bebouwing.
- In 2023 is een haalbaarheidsonderzoek gestart naar de huisvesting van het d’Oultremont College in Drunen. De resultaten van dit onderzoek zullen in oktober 2023 worden opgeleverd. Het onderzoek brengt een aantal scenario’s in beeld, variërend van kortdurende renovatie tot aan algehele nieuwbouw. In 2024 wordt op basis van het gekozen scenario vervolgstappen genomen worden voor de huisvesting van het d’Oultremontcollege.
- In 2022 is een onderzoek gestart naar mogelijkheden van huisvesting voor kinderopvangorganisatie Mikz op verschillende locaties in Integrale Kindcentra. Door het landelijke coalitieakkoord kunnen die niet voldoen aan de huidige vraag. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de huisvesting van kinderopvang, maar denkt ook in 2024 mee met de betrokken organisaties. Dat doen we omdat de Integrale Kindcentra belangrijk zijn voor de uitvoering van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).
- In 2022 is door het burgerinitiatief KansRijk Elshout, in samenwerking met Stichting Scala gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden van een Multifunctionele accommodatie (MFA) in Elshout. De school kan mogelijk onderdeel gaan uitmaken van de MFA. .
- In 2024 verwachten we een wijziging van het bestemmingsplan voor fusieschool De Groene Bogen (voorheen basisscholen Jongleren en Wereldwijs) op de beoogde locatie in vitaalpark De Schroef.
- De start van de upgrade basisschool ‘t Kompas staat gepland voor 2024.
Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden. Dat willen we bereiken door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen. Daarmee vergroten we de kansen op een zo goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer inwoners beschikken over de benodigde basisvaardigheden of een stap zetten in die richting door het volgen van een (educatief) aanbod.
- Aan het eind van het programma (2024) voert de gemeente zelfstandig de regie over de aanpak van basisvaardigheden.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Monitoren dat er kwantitatief en kwalitatief voldoende peuteropvang en VVE-aanbod is voor kinderen met een taalachterstand of een risico daarop (de zogenaamde doelgroepkinderen). Om dit te bereiken blijven we we partijen stimuleren om VVE aan te bieden en blijven we met hen in verbinding. Zo zorgen we dat VVE-aanbod ook in tijden van personeelskrapte gewaarborgd blijft. We kijken ook samen met deze organisaties naar mogelijkheden om het aantal locaties, waar VVE wordt aangeboden, uit te breiden.
- Afspraken bewaken met het primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Extra taalondersteuning uitbreiden van kleuterklassen tot aan middenbouw.
- Peuters in beeld krijgen, die we niet bereiken met voorschoolse voorzieningen. We zijn doorlopend bezig om die doelgroep gebruik te laten maken van de voorzieningen.
- Ouders stimuleren dat zij hun kinderen naar VVE-voorzieningen laten gaan. Per geval bekijken hoe we ouders bewust kunnen maken van de toegevoegde waarde van VVE.
- Innovatieve manieren zoeken om laaggeletterde mensen die Nederlands als moedertaal hebben (de zogenaamde doelgroep NT1) meer te bereiken. Hiervoor zetten we ambassadeurs in en communicatie die meer gericht is op het bereik van deze doelgroep en aanbod in de vorm van meer maatwerk.
- In 2024 voeren we bovendien de aanbevelingen uit van een onderzoek naar meertalige communicatie door de gemeente. Zo verbeteren we onze eigen communicatie gericht op mensen die het Nederlands niet als moedertaal hebben.
- Gemeentelijke inzet en regie op het verbeteren van de basisvaardigheden van mensen die door gemeenten worden bereikt via de domeinen onderwijs, werk, gezin en gezondheid.
- De kamerbrief van 18 maart 2019 ‘Samen aan de slag voor een vaardig Nederland: vervolgaanpak laaggeletterdheid 2020 – 2024’ (Klik hier voor kamerbrief ) beschrijft afspraken over samenwerking door gemeenten, taalnetwerken en taalhuizen. Op basis van deze afspraken werken we samen met de gemeenten in de arbeidsmarktregio, Taalnetwerk Midden-Brabant en de Taalhuizen in deze gemeenten aan de uitvoering van vier programmalijnen. Deze programmalijnen staan in het Regioplan Midden Brabant ‘Samen begrijpen we elkaar’. Dit zijn:
- Begrijpelijk taal
- Laaggeletterdheid herkennen
- Bereik de doelgroep
- Aanbod basisvaardigheden.
Leerlingenvervoer
Wat willen we bereiken?
- Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen met meer aandacht voor de ontwikkelmogelijkheden van een kind. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We blijven leerlingen stimuleren om zelfstandig te reizen als dat mogelijk is. Hiervoor wordt een gratis OV-pas met begeleiderskaart verstrekt. Nieuwe leerlingen kunnen hier ook een jaar lang mee oefenen. Ook buiten schooltijden. We monitoren of leerlingen daarna zelfstandig kunnen reizen of andere, passende maatregelen nodig zijn.
- In het ‘Op Overeenstemming Gericht Overleg’ (OOGO) met het Samenwerkingsverband bewerkstelligen dat de beoordeling wel/niet passende school onafhankelijker wordt gemaakt.
- Nauw overleg met het uitvoerend taxibedrijf om ondanks personeelstekorten (bijvoorbeeld tijdens een griepgolf) een zo goed mogelijke dienstverlening te blijven houden.
Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we bereiken?
- Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Vroegtijdig schoolverlaters en langdurig verzuimers terug begeleiden richting arbeid, dagbesteding of onderwijs.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent.
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen, houden en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
- Doorstroompunt (RMC) inzetten voor trajectbegeleiding en het terug begeleiden van jongeren naar werk/opleiding of onderwijs.
Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we bereiken?
- Voor het gezamenlijk belang intensiveren van de relatie tussen de gemeente, de lokale onderwijsinstellingen, enkele onderwijsinstellingen buiten de gemeente, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers, jeugdhulp regio Hart van Brabant en het bedrijfsleven.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Met het onderwijs en andere partners overleggen we structureel over zaken als zorg, samenwerking, veiligheid op en om de scholen, gezond binnenklimaat, taalbevordering, kinderopvang en Integrale KindCentra (IKC).
- De Heusdense Educatieve Agenda (HEA) 2023-2027 onderstreept de samenwerking met de verschillende partners op het gebied van onderwijs en kinderopvang. Eind 2023 worden de werkgroepen operationeel. De werkgroepen gaan aan de slag met de volgende ambities:
- Eerlijke kansen
- Taalbevordering
- Fysiek en mentaal gezonde kinderen
- In 2024 ronden we de inventarisatiefase van de Heusdense Educatieve Agenda af. We hebben dan in beeld wat er nodig is om de doelen binnen de ambities te behalen. In 2024 voeren we onderzoeken uit, die duidelijk maken welke interventies passend zijn.