Home

Financiële begroting

Omschrijving (bedragen in €)

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Baten:

Programma Economie en recreatie

Winstnemingen bouwgrondexploitatie bedrijven

1.232.118

444.607

95.802

0

Programma Bouwen en wonen

Winstnemingen bouwgrondexploitatie wonen

123.807

21.241

-8.818

0

Onttrekkingen uit reserves

Algemene reserve: GOL

10.960.000

Algemene reserve: capaciteit I&A

170.000

Onttrekking reserve bovenwijkse voorzieningen tbv GOL

1.000.000

Onttrekking reserve bovenwijkse voorzieningen tbv Groenbeleidsplan

10.000

10.000

10.000

10.000

Reserve bijdrage bedrijven GOL

1.592.000

Totaal:

1.365.925

475.848

13.818.984

10.000

Lasten:

Programma Bestuur en beheer

Inhaalslag scannen gem. gebouwen

100.000

Eenmalige afboeking boekwaarde gemeentehuis Vlijmen

435.000

Programma Sport en Cultuur

Verbetermaatregelen de Kubus en de Vennen

126.500

Programma Bouwen en wonen

Implementatie kosten invoering Omgevingswet

100.000

Omzetten omgevingsdienst inrichting naar MBA

40.000

40.000

40.000

Overhead

Wegwerken archiefachterstanden

350.000

Implementatie- en frictiekosten nieuw financieel systeem

250.000

Toevoegingen aan reserves

Algemene reserve: dotatie winstnemingen bouwgrond bedrijven / wonen

1.355.925

465.848

86.984

0

Dotatie aan reserve kapitaallasten

13.552.000

Dotatie reserve Integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen (IHP)

621.000

632.000

560.000

16.500

Dotatie reserve baggeren

100.000

100.000

100.000

100.000

Dotatie reserve bijdrage bedrijven GOL

133.249

133.249

133.249

Dotatie reserve bovenwijkse voorzieningen

491.666

214.107

288.485

219.700

Dotatie reserve onderhoud schoolgebouwen

146.000

146.000

130.000

130.000

Totaal:

3.714.340

1.731.204

14.890.718

466.200

Toelichting op het overzicht éénmalige baten en lasten

In de notitie ‘overzicht structurele en incidentele baten en lasten’ van de commissie BBV van 30 augustus 2018 is, vanwege het belang om te kunnen beoordelen of een begroting structureel in evenwicht is, een nadere duiding gegeven aan de begrippen structureel en incidenteel. Doel van de notitie is om het onderscheid tussen incidentele en structurele baten en lasten te verduidelijken, zodat de begrippen ‘incidenteel’ en ‘structureel’ meer eenduidig toegepast worden. Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Voor het inzicht in de financiële positie op korte en langere termijn is het voor de raad van belang om een goed beeld te hebben van het structureel begrotingssaldo.

Om vast te kunnen stellen dat sprake is van een structureel evenwicht is belangrijk dat inzicht bestaat in welk deel van de baten en lasten incidenteel zijn en welke structureel. In de begroting moet een limitatief overzicht van de incidentele baten en lasten worden gegeven. Hiertoe dient bovenstaande tabel.

Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Het BBV geeft geen scherpe definitie wat incidenteel of structureel is. Dit wordt mede ingegeven door het ‘principle based’ zijn van het BBV. Gemeenten verschillen in aard, takenpakket, (politieke) keuzes en omvang van elkaar. Er zijn echter wel een aantal voorbeelden die in vrijwel alle gemeenten toepasbaar zijn. In de toelichting op de wijziging van het BBV in 2013 staat dat in principe alle toevoegingen en onttrekkingen aan reserves incidenteel van aard zijn. De bestemmingsreserve dekking kapitaallasten is hierop een uitzondering (hier staan immers voor langere tijd structurele kapitaallasten tegenover). Alle overige dotaties en onttrekkingen aan reserves worden allemaal beschouwd als een incidentele last/baat.

Specifiek kijkend naar de tabel voor 2024-2027 kunnen de belangrijkste posten, naast de reserve mutaties, als volgt worden toegelicht:

Winstnemingen bouwgrondexploitaties bedrijven/wonen
Winstnemingen uit grondexploitaties zijn altijd incidenteel. De komende jaren zijn in beide categorieën winstnemingen voorzien vanuit diverse complexen.

Inhaalslag scannen gemeentelijke gebouwen
Om de basis op orde te brengen vooruitlopend op het strategisch vastgoedbeleid zijn in de begroting middelen opgenomen voor het eenmalige inmeten van panden. Dit betreft een inhaalslag en daardoor kunnen deze kosten als incidenteel worden aangemerkt.

Eenmalige afboeking boekwaarde gemeentehuis Vlijmen
In de verwerking in de begroting van het voorstel om te komen tot centrale huisvesting is rekening gehouden met de sloop van het gemeentehuis in Vlijmen in 2025 hetgeen leidt tot een eenmalige afboeking van de resterende boekwaarde. Deze kosten zijn als incidenteel aangemerkt.

Verbetermaatregelen de Kubus en de Vennen
De gemeentelijke gebouwen (Kubus en de Vennen) worden verduurzaamd. Naast Naast de verbouwingen die plaatsvinden direct of indirect gerelateerd aan verduurzaming, is het ook gewenst om extra verbetermaatregelen door te voeren die niet bijdragen aan verduurzaming maar wel een frisse doorstart van het gebouw geven. Denk hierbij aan schilderwerk van wanden waar geen werkzaamheden zijn uitgevoerd, maar ook het ombouwen van een scheidsrechter ruimte tot EHBO-ruimte. De bedragen hiervoor zijn niet meegenomen in het MJOP. Omdat het werkzaamheden zijn die niet tot het (reguliere) onderhoud behoren kunnen de lasten als incidenteel worden aangemerkt.

Implementatie kosten invoering Omgevingswet
De voorgenomen invoering van de Omgevingswet per 1-1-2024 betekent, dat er  extra werkzaamheden moeten worden verricht. Het gaat dan om het opstellen van een omgevingsplan voor de gemeente en de beoordeling van de rijksregelgeving die gemeentelijke regelgeving wordt. Ook het vertalen van de regelgeving naar direct toepasbare regels zal de komende jaren de nodige extra inspanningen vergen. Omdat deze kosten bovenop reguliere werkzaamheden komen worden ze als incidenteel aangemerkt.

Omzetten inrichting naar milieubelaste activiteiten (MBA)
Als gevolg van de komst van de Omgevingswet wordt niet meer gesproken over milieu inrichtingen maar over Milieu Belastende Activiteiten (MBA). De Omgevingsdienst Midden -en West- Brabant (OMWB) is belast met de werkzaamheden rondom Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH-taken). Voor alle bestaande bedrijven dient te worden beoordeeld en vastgelegd welke MBA’s het bedrijf heeft onder de Omgevingswet. Het betreft een project en de kosten worden in de periode 2024 tot en met 2026 verwacht en zijn incidenteel van aard.

Wegwerken Archiefachterstanden
In raadsinformatiebrieven van februari en juni 2022 hebben we u geïnformeerd over de voorgenomen bewerking van ons archief en het wegwerken van de beheerachterstanden (als onderdeel van het plan van aanpak ‘Doorontwikkeling informatie- en archiefbeheer 2021-2026’). Verschillende onderdelen van het analoge archief verkeren niet in goede, geordende en toegankelijke staat. De bewerking bestaat uit het digitaliseren, opschonen en beter ordenen en omschrijven van het archief. Door de bewerking wordt digitale overbrenging van bijvoorbeeld bouwdossiers naar het Streekarchief mogelijk, waarmee we deze dossiers beschikbaar stellen voor onze inwoners. Het opgenomen bedrag is een indicatie op basis van de marktconsultatie die afgelopen maanden is uitgevoerd. Het betreft een specifieke incidentele opdracht die in 2023 en 2024 wordt uitgevoerd.

Implementatie en frictiekosten nieuw financieel systeem
Voor de implementatie van een nieuw financieel worden kosten gemaakt voor de implementatie. Daarnaast zal, gedurende de implementatie, het nieuwe financiële systeem naast het huidige financiële systeem draaien wat tijdelijk tot dubbele licentiekosten zal leiden. Deze frictiekosten en de implementatiekosten zijn incidenteel van aard.

Deze pagina is gebouwd op 10/26/2023 16:39:13 met de export van 10/26/2023 16:26:28