Programma Bestuur en beheer
| Rekening 2022 | Begroting incl. wijzi-gingen 2023 | Begroting 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 6.333 | 6.442 | 6.536 | |
Baten | 2.053 | 1.603 | 1.874 | |
Saldo | -4.280 | -4.839 | -4.662 | 177 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 451 | - | - | |
Onttrekkingen uit reserves | - | - | - | |
Per saldo mutaties reserves | -451 | - | - | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.731 | -4.839 | -4.662 |
Toelichting begroting 2024 ten opzichte van begroting 2023 na wijziging:
|
---|
Voornaamste verschillen:
Bestuur | |
---|---|
Dit wordt met name veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen en verschuiving vanuit andere taakvelden | -215.000 |
De salariskosten van het college zijn gestegen door de doorberekende loonindexeringen. | -125.000 |
Op het buurt bestuurt budget Hedikhuizen resteerde in 2022 een bedrag van € 78.000. Dit budget is overgeheveld naar 2023 voor de realisatie van diverse projecten van de initiatiefgroep. | 78.000 |
De jaarlijkse bijdrage aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is hoger vastgesteld. | -30.000 |
Voor de bijdrage aan de Regio Hart van Brabant zijn vanaf het jaar 2024 nieuwe afspraken gemaakt hierdoor is de bijdrage hoger. Deze is hoger omdat er sprake is van een grotere afname van het takenpakket van de regio. | -43.000 |
In 2024 is er geen toevoeging aan de Voorziening pensioen wethouders opgenomen. Er is wel sprake van een rentetoevoeging als gevolg van het opnemen van de voorziening tegen contante waarde. Dit geeft in de vergelijking een voordeel ten opzichte van 2023. | 96.000 |
Burgerzaken | |
Er worden meer lasten toegerekend aan het taakveld burgerzaken. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. Daarnaast is er een voordeel doordat er minder uren begroot zijn op dit taakveld. Per saldo is er een nadelig effect. | -29.000 |
In 2023 zijn er incidenteel extra kosten voor de overgang van On Premise omgeving naar een SaaS oplossing. | 55.000 |
Er is een verwachte stijging van de legesinkomsten (€ 272.000), daar staat tegenover dat de afdracht voor de Rijksleges eveneens stijgt (€ 95.000). | 177.000 |
Beheer gemeentelijke eigendommen | |
Er worden vanuit diverse clusters minder uren doorbelast naar het taakveld beheer gemeentelijke eigendommen. | 42.000 |
De reguliere pachtprijzen worden jaarlijks door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland vastgesteld. Het tarief voor 2024 stijgt met 22% ten opzichte van 2023. Hierdoor neemt de opbrengst toe. | 85.000 |
Een indexatie van de erfpachtovereenkomsten zal leiden tot meer opbrengsten. | 29.000 |
Taakstelling voor de verkoop van gemeentelijke eigendommen is voorbij. In 2023 zijn er incidentele lasten (€ 56.000) en baten (€127.000). Deze zijn in de begroting 2024 niet opgenomen. | -71.000 |
Naar aanleiding van een bedrijfsmatigheidscheck, waaruit is gebleken dat een aantal pachters niet meer voldoen aan de voorwaarde om te mogen pachten, is er in 2023 een bedrag opgenomen voor gerechtelijke procedures voor het beëindigen van de pachtovereenkomsten. Deze kosten zijn niet opgenomen in de begroting 2024. | 50.000 |
De exploitatie-, energiekosten en de beheerskosten voor de poort van Heusden zijn komen te vervallen. Ook de kosten voor groenonderhoud worden niet meer op dit programma verantwoord. Een groot deel van deze kosten zijn opgenomen op het programma economie en recreatie. | 181.000 |
Ten behoeve van het beheer van de gemeentelijke gebouwen, zal er in 2024 eenmalig een inmeting van de panden plaatsvinden. Naar verwachting bedragen de kosten € 100.000. | -100.000 |
Begraven | |
De kosten van de interne toerekening aan dit taakveld zijn hoger dan in 2023. Voor een deel heeft dit te maken met meer uren en voor het grootste deel is dit het gevolg van het toepassen van een hoger tarief. | -30.000 |
In 2023 zijn er extra middelen opgenomen voor incidentele kosten op begraafplaatsen, zoals het ruimen van vakken. Daarom ontstaat een voordeel in 2024. | 34.000 |
Overige verschillen | -7.000 |
Saldo verschil | 177.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2024 ten opzichte van jaarrekening 2022:
Saldo begroting 2024 | -4.662 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2022 | -4.280 |
Nadelig verschil | -382 |
Voornaamste verschillen:
Bestuur | |
---|---|
Er zijn meer lasten toegerekend aan het taakveld bestuur. Dit wordt met name veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen en verschuiving vanuit andere taakvelden | -152.000 |
De salariskosten voor de raad zijn als gevolg van een hogere vaststelling toegenomen. | -46.000 |
De salariskosten voor het college zijn als gevolg van een hogere vaststelling toegenomen. Dit is enerzijds het gevolg van cao ontwikkelingen en de uitbreiding van het aantal wethouders ten opzichte van 2022. | -244.000 |
De jaarlijkse bijdrage aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is hoger vastgesteld. | -43.000 |
In 2024 wordt de wijkatlas uitgebracht, dit gebeurd eens in de 2 a 3 jaar. Hiervoor zijn in 2022 geen kosten gemaakt. | -26.000 |
Voor de bijdrage aan de Regio Hart van Brabant zijn vanaf het jaar 2024 nieuwe afspraken gemaakt hierdoor is de bijdrage hoger. Aanleiding is dat door de tijd sprake is van een grotere deelname in het takenpakket. | -58.000 |
In 2022 is er een voorziening gevormd voor wachtgeld voor voormalig wethouders. In 2024 is er geen storting in de voorziening begroot. | 648.000 |
In 2022 is een deel van de pensioenvoorziening voor wethouders vrijgevallen als gevolg van een hogere rekenrente. | -103.000 |
In 2024 is de bijdrage voor buurt bestuurt gestegen ten opzichte van 2022 | |
Burgerzaken | |
Aan dit taakveld worden in 2024 meer kosten voor interne uren toegerekend dan daadwerkelijk over 2022. Het grootste deel is te verklaren door formatie uitbreiding en de doorberekende loonindexeringen. | -96.000 |
Er worden meer legesinkomsten verwacht uit de afgifte van rij- en reisdocumenten. Daar staat tegenover dat de afdracht van rijksleges toeneemt. Per saldo is er een positief effect van € 101.000. | 101.000 |
Beheer gemeentelijke eigendommen | |
Er worden vanuit diverse clusters minder uren doorbelast naar het taakveld beheer gemeentelijke eigendommen. | 48.000 |
De begrote pachtinkomsten (€ 126.000) en te ontvangen erfpachtcanons (€ 33.000) zijn hoger dan in 2022. | 159.000 |
Ten behoeve van het beheer van de gemeentelijke gebouwen, zal er in 2024 eenmalig een inmeting van de panden plaatsvinden. Naar verwachting bedragen de kosten € 100.000 | -100.000 |
De exploitatie-, energiekosten en de beheerskosten voor de poort van Heusden zijn komen te vervallen. Ook de kosten voor groenonderhoud worden niet meer op dit programma verantwoord. Een groot deel van deze kosten zijn opgenomen op het programma economie en recreatie. | 117.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen worden de energiekosten hoger geraamd dan in 2022. | -49.000 |
Het totaal behaalde netto resultaat uit de verkoop van gemeentelijke eigendommen bedroeg in 2022 € 493.000. Voor 2024 worden geen verkopen meer voorzien, omdat de taakstelling voorbij is. | -493.000 |
De kapitaallasten voor het beheer van de gemeentelijke eigendommen zijn naar verwachting hoger, door een hogere rekenrente. | -72.000 |
Begraven | |
De kosten van de interne toerekening aan dit taakveld zijn hoger dan in 2022. Voor een deel heeft dit te maken met meer uren en voor het grootste deel is dit het gevolg van het toepassen van een hoger tarief. | -29.000 |
In vergelijking met 2022 worden meer inkomsten worden voorzien uit grafrechten. | 27.000 |
Overige verschillen | 29.000 |
Saldo verschil | -382.000 |