Programma Sociaal domein
| Rekening 2022 | Begroting incl. wijzi-gingen 2023 | Begroting 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 50.551 | 54.267 | 52.075 | |
Baten | 12.707 | 12.649 | 9.584 | |
Saldo | -37.845 | -41.618 | -42.491 | -873 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | ||||
Onttrekkingen uit reserves | 1.400 | 363 | - | |
Per saldo mutaties reserves | 1.400 | 363 | - | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -36.445 | -41.256 | -42.491 |
Toelichting begroting 2024 ten opzichte van begroting 2023 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma worden in 2024 meer interne kosten toegerekend dan over 2023. Dit is voor een bedrag van € 309.000 aan meerkosten ten behoeve van het sociaal domein (doorberekende loonindexeringen). Voor een bedrag van € 231.000 is een voordeel ontstaan omdat er op begrotingsbasis geen uren toegerekend worden aan opvang Oekraïners. | -78.000 |
---|---|
De kosten voor hulp bij het huishouden (HBH) blijven stijgen. Voor een deel is dit het gevolg van een nog steeds merkbare stijging van het aantal cliënten als gevolg van de invoering van het abonnementstarief. Daarnaast is rekening gehouden met een aanpassing van het tarief.Dit als gevolg van cao-afspraken.Ten opzichte van de verwachte ontwikkeling 2023 is rekening gehouden met 0,5% voor een toename van het aantal cliënten (groei) en een loon/prijsstijging van ongeveer 3%. | -783.000 |
De verwachting is dat kosten voor begeleiding (Zorg in Natura, ZIN) ten opzichte van de begroting 2023 licht afnemen. Rekening houdend met de jaarlijkse indexering van tarieven en daarnaast de afname van het aantal cliënten worden de kosten voor 2024 lager geraamd. Onder begeleiding valt ook het maatwerk Wmo en de out-of-the-boxoplossingen (inzet vanuit Wmo voor oplossingen die wel bijdragen aan de oplossing, maar feitelijk geen ondersteuning zijn). De kosten voor maatwerk Wmo nemen naar verwachting met € 120.000 af. Daarnaast is de tijdelijke bijdrage voor transformatie van het consortium (SIEM) € 80.000 lager dan in 2023. | 216.000 |
Voor de begroting van de kosten jeugdhulp 2024 is op een onderdeel afgeweken van de regionaal opgestelde begroting Jeugdhulp. In zowel de regionale begroting als de lokale begroting is rekening gehouden met prijsstijgingen. In de regionale begroting wordt echter geen rekening gehouden met de besparing die verwacht wordt met het jeugd en gezinsteam (samenwerking met Sterkhuis). Voor dekking van deze kosten is in de lokale begroting een structurele besparing in geschat. Deze is voor 2024 ingeschat op € 1.760.000. Hier tegenover staan de kosten voor de subsidie aan Sterkhuis voor het JGT die hieronder afzonderlijk worden toegelicht. Ondanks de ingerekende besparing is hier sprake van meerkosten ten opzichte van de begroting 2023. | -227.000 |
De kosten voor de inzet van Sterkhuis voor het jeugd en gezinsteam zijn in 2024 op basis van afzonderlijke besluitvorming vastgesteld op € 2.200.000. Hiertegenover staat een besparing op kosten regionale-jeugdhulp van € 1.760.000. De meerkosten ten opzichte van 2023 bedragen € 725.000. | -725.000 |
De kosten voor het gebruik van de regiotaxi zijn vanaf 2023 weer toegenomen nadat het gebruik over de jaren 2020 tot en met 2022 lager was als gevolg van corona. De kosten voor 2024 zijn € 56.000 hoger geraamd. | -56.000 |
De woningaanpassingen worden duurder waardoor een bijstelling van het budget verwerkt is. | -50.000 |
De kosten en het gebruik van rolstoel- en vervoersvoorzieningen zijn gestegen mede door prijsstijgingen waardoor een bijstelling van het budget verwerkt is. | -93.000 |
In de 1e berap 2023 zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld. Dit betreft enerzijds een bedrag van € 25.000 voor aanpassingen in software als gevolge van aanpassingen in het landelijke berichtenverkeer met betrekking tot wmo en jeugdhulp. Daarnaast betreft het kosten voor een regionaal projectplan ‘Implementatie Regionale Inkoop Sociaal Domein 2023’. Het Heusdens aandeel in de kosten is begroot op € 80.000. | 105.000 |
De kosten voor opvang van mensen uit Oekraïne zijn lager omdat er in 2023 een budgetoverheveling vanuit 2022 was. De besteding hiervan vindt plaats in 2023. In de begroting 2024 worden geen kosten geraamd voor opvang Oekraïners. | 1.720.000 |
De gemeentelijke bijdrage aan baanbrekers stijgt in 2024 met € 594.000 ten opzichte van de begroting 2023. | -594.000 |
De middelen die de gemeente ontvangt voor uitvoering van Participatie worden een op een doorgesluisd naar Baanbrekers. Over de jaren heen verschillen de bedragen. Voor 2024 wordt minder ontvangen dan over 2023. Op dit programma worden de lasten verantwoord en de rijksbijdrage wordt verantwoord bij de Algemene Dekkingsmiddelen als onderdeel van de algemene uitkering gemeentefonds. | -145.000 |
Kosten voor de GGD zijn op basis van de voor 2024 vastgestelde begroting hoger. Dit is het gevolg van indexering van de inwonerbijdrage en door de actualisering van het basispakket (€ 133.000). | -263.000 |
Voor de nieuwe Wet inburgering zijn de kosten in 2024 lager dan in 2023. | 51.000 |
Voor de verkenning van het initiatief in Elshout is in 2023 eenmalig een bedrag van € 30.000 opgenomen. Dit geeft een voordeel in 2024. Voor het jaar 2024 is er een voorbereidingskrediet van € 100.000 opgenomen waarvan de kapitaallasten vanaf 2025 in de begroting zitten. | 30.000 |
Overige verschillen | 19.000 |
Saldo verschil | -873.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2024 ten opzichte van jaarrekening 2022:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2024 | -42.491 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2022 | -37.845 |
Nadelig verschil | -4.646 |
Voornaamste verschillen:
Aan dit programma zijn voor 2024 minder interne kosten toegerekend.In 2022 zijn er uren toegerekend aan de opvang Oekraïners. | 263.000 |
---|---|
In de begroting 2024 zijn geen kosten en geen inkomsten van het Rijk opgenomen voor opvang van Oekraïners. Voor het jaar 2022 waren de kosten lager dan de inkomsten. Hiervoor is bij de jaarrekening 2022 een budgetoverheveling opgenomen voor besteding in 2023. | -2.173.000 |
De kosten voor hulp bij het huishouden zijn hoger als gevolg van tariefsverhogingen en een toename van het aantal cliënten dat een beroep op de voorziening doet. | -1.345.000 |
De kosten voor WMO begeleiding en overige wmo voorzieningen zijn in 2024 hoger. Dit is voor een deel ook het gevolg van tariefsverhogingen (hulpmiddelen) en anderzijds ook het gevolg de ontwikkeling van het aantal cliënten dat gebruik maakt van hulpmidden, de regiotaxi en voorzieningen voor woningaanpassingen. | -372.000 |
De kosten van de Jeugdzorg zijn in 2024 hoger dan de kosten in 2022. | -476.000 |
In vergelijking met de jaarrekening 2022 zijn de kosten voor het Heusdens Jeugd en Gezinsteam hoger. De kosten hiervoor zijn op basis van de nieuwe afspraken verwerkt. De kosten zijn in vergelijking met 2022 hoger. | -1.633.000 |
De gemeentelijke bijdrage aan Baanbrekers is in 2024 hoger dan de bijdrage in de jaarrekening 2022. | -1.285.000 |
De kosten voor armoedebestrijding waren in 2022 incidenteel hoger. Dit was met name het gevolg van de incidenteel ontvangen uitkering energiearmoede die uitbetaald is. | 2.787.000 |
De middelen die de gemeente ontvangt voor uitvoering van Participatie worden een op een doorgesluisd naar Baanbrekers. Over de jaren heen verschillen de bedragen. Voor 2024 wordt minder ontvangen dan over 2022 en dus ook minder doorgesluisd. Op dit programma worden de lasten verantwoord zodat hier een voordeel ontstaat. De rijksbijdrage wordt verantwoord bij de Algemene Dekkingsmiddelen. | 180.000 |
De uitvoeringskosten voor de nieuwe wet inburgering zijn in 2024 hoger dan in 2022. | -160.000 |
Kosten voor de GGD zijn op basis van de voor 2024 vastgestelde begroting hoger dan de kosten voor 2022. Dit komt met name door de indexering over 2 jaren. | -300.000 |
Voor de subsidies is een hoger bedrag opgenomen. Deels is dit het gevolg van indexering. | -258.000 |
Overige verschillen | 126.000 |
Saldo verschil | -4.646.000 |