Home

Financiële begroting

Programma  Duurzaamheid, Milieu en afval

 

Rekening 2022

Begroting incl. wijzi-gingen 2023

Begroting 2024

Verschil

Financiën (* 1.000)

Lasten

10.590

11.976

12.358

Baten

9564

10.811

11.608

Saldo

-1.026

-1.165

-750

415

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

52

-

-

Onttrekkingen uit reserves

-

-

-

Per saldo mutaties reserves

-52

-

--

Saldo inclusief mutaties reserves

-1.078

-1.165

-750

Toelichting begroting 2024 ten opzichte van begroting 2023 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Riolering

De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering zijn in 2024 hoger dan in 2023.

-32.000

Als gevolg van de gestegen energieprijzen en op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding zijn in de begroting 2023 hogere kosten voor energie opgenomen. Op basis van de meeste recente informatie is het tarief voor 2024 minder hoog waardoor het budget voor de energiekosten voor de gemalen e.d. lager wordt geraamd.

39.000

Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen.

-93.000

De opbrengst rioolheffing is hoger door de tariefstijging op basis van het vastgestelde Waterplan en de inflatiecorrectie.

352.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2023 is een hogere onttrekking voorzien.

-231.000

Afval

Aan dit taakveld worden meer kosten voor interne uren toegerekend. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen.

-37.000

Door de nieuwe manier van inzamelen, zullen de kosten van de inzameling van oud papier en PMD-afval in 2024 hoger zijn dan in 2023. De vergoeding aan de verenigingen voor het ophalen van oud papier zal middels een afbouwregeling/compensatie na 2 jaar eindigen.  

-596.000

De opbrengst voor afvalstoffenheffing is met de nieuwe herberekende tarieven, als gevolg van de wijziging in de inzameling, hoger dan in 2023.

710.000

Voor het oud papier ontvangen we een lagere vergoeding dan in 2023. Dit komt met name door de stijgende transportkosten van de verwerker.

-25.000

De bijdrage vanuit het afvalfonds is in 2024 hoger dan in 2023.

60.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afval. Uit de voorziening wordt ook de vergoeding voor de verenigingen gedekt (2024: € 40.000). Ten opzichte van 2023 is een hogere onttrekking voorzien van ¤ € 400.000.

188.000

De kosten voor de calculatorische btw zijn hoger dan in 2023. Per saldo heeft dit geen effect op het begrotingssaldo.

-154.000

Milieubeheer

Gedurende 2023 is de subsidieregeling beperking overlast houtstook vastgesteld. Het bijbehorende subsidiebudget is niet geraamd voor 2024.

50.000

Het budget voor de inzet van een externe adviseur is in 2024 niet opgenomen  i.v.m. verwachte invulling van vacature milieuspecialist. Hierdoor zullen de kosten lager zijn dan in 2023.

30.000

De subsidieregeling isolatiemaatregelen aan bestaande woningen is aan het eind van 2022 vastgesteld en loopt tot en met 31 december 2023. Het bijbehorende subsidiebudget is niet geraamd voor 2024.

150.000

Door de omgevingsdienst midden en west Brabant (OMWB) wordt van onze gemeente een bijdrage gevraagd, deze bijdrage is lager dan in 2023.De bijdrage is opgenomen conform de begroting 2024 van de OMWB. De tweede tussentijdse rapportage over 2023 laat echter zien dat er structurele hogere kosten worden verwacht met betrekking tot de vergunningverlening. De effecten worden alsnog opgenomen in de tweede bestuursrapportage 2023.

88.000

Met de komst van de omgevingswet per 1 januari 2024 worden er milieuleges berekend. Dit resulteert in een voordeel.  

94.000

De klimaatmiddelen vanuit het Rijk zullen naar verwachting voor het jaar 2024 lager zijn.

-167.000

Overige verschillen

-13.000

Saldo verschil

415.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2024 ten opzichte van jaarrekening 2022:

Specificatie verschil:

Saldo begroting 2024

-750

Saldo jaarrekening 2022

-1.026

Voordelig verschil

276

Voornaamste verschillen:

Riolering

Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen.

-182.000

De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging en inflatiecorrectie.

620.000

Als gevolg van de gestegen energieprijzen is de verwachting dat de energiekosten hoger zijn dan in 2022.

-34.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2022 is een lager onttrekking voorzien.

907.000

Het beschikbare budget voor subsidies op basis van het Waterplan is in 2024 hoger dan de verstrekte subsidies in 2022.

-35.000

De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor calculatorische btw (€ 206.000) en de kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten (€ 962.000) met betrekking tot riolering zijn in 2024 hoger dan de werkelijke kosten in 2022.

-1.168.000

De rekenrente welke wordt berekend over de geactiveerde investeringen is in 2024 ten opzichte van 2022 gestegen van 0,5% naar 0,8%. Dit resulteert in hogere kapitaallasten.

-32.000

Afval

Er worden meer kosten voor interne uren toegerekend aan het taakveld afval dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen.

-72.000

In 2024 is er een nieuwe manier voor het inzamelen van afval. Dit komt met name doordat de kosten voor het inzamelen van oud papier (€ 298.000) en PMD-afval (€ 338.000) hoger zijn dan de werkelijke kosten in 2022. Toename kosten inzameling GFT (€ 88.000).

-873.000

De opbrengst voor afvalstoffenheffing is met de herberekende tarieven, als gevolg van de wijziging in de inzameling, hoger dan in 2022.

741.000

Voor het oud papier ontvangen we een lagere vergoeding dan in 2022. Dit komt met name door de stijgende transportkosten van de verwerker.

-198.000

Bijdrage vanuit het afvalfonds is in 2024 lager dan in 2022.

-221.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afval. In 2022 was er sprake van een dotatie aan de voorziening (€ 464.000), in 2024 worden de kosten ten laste van de voorziening gebracht (€ 440.000).

904.000

De kosten voor de calculatorische btw zijn hoger dan in 2022.

-163.000

Milieubeheer

Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld milieubeheer dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen.

-216.000

Met de komst van de omgevingswet per 1 januari 2024 worden er milieuleges berekend. Dit resulteert in een voordeel.  

94.000

Subsidie duurzaamheid is in de begroting 2024 niet opgenomen.

111.000

Het duurzaamheidsbudget is lager dan in 2022.

87.000

In 2024 krijgen we via een specifieke uitkering middelen voor duurzaamheid. Daar staan voor een gelijk bedrag kosten tegenover.

786.000
-786.000

Overige verschillen

6.000

Saldo verschil

276.000

Deze pagina is gebouwd op 10/26/2023 16:39:13 met de export van 10/26/2023 16:26:28