Programma Duurzaamheid, Milieu en afval
| Rekening 2022 | Begroting incl. wijzi-gingen 2023 | Begroting 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 10.590 | 11.976 | 12.358 | |
Baten | 9564 | 10.811 | 11.608 | |
Saldo | -1.026 | -1.165 | -750 | 415 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 52 | - | - | |
Onttrekkingen uit reserves | - | - | - | |
Per saldo mutaties reserves | -52 | - | -- | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -1.078 | -1.165 | -750 |
Toelichting begroting 2024 ten opzichte van begroting 2023 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten met betrekking tot riolering zijn in 2024 hoger dan in 2023. | -32.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen en op basis van gegevens met betrekking tot de nieuwe aanbesteding zijn in de begroting 2023 hogere kosten voor energie opgenomen. Op basis van de meeste recente informatie is het tarief voor 2024 minder hoog waardoor het budget voor de energiekosten voor de gemalen e.d. lager wordt geraamd. | 39.000 |
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -93.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door de tariefstijging op basis van het vastgestelde Waterplan en de inflatiecorrectie. | 352.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2023 is een hogere onttrekking voorzien. | -231.000 |
Afval | |
Aan dit taakveld worden meer kosten voor interne uren toegerekend. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -37.000 |
Door de nieuwe manier van inzamelen, zullen de kosten van de inzameling van oud papier en PMD-afval in 2024 hoger zijn dan in 2023. De vergoeding aan de verenigingen voor het ophalen van oud papier zal middels een afbouwregeling/compensatie na 2 jaar eindigen. | -596.000 |
De opbrengst voor afvalstoffenheffing is met de nieuwe herberekende tarieven, als gevolg van de wijziging in de inzameling, hoger dan in 2023. | 710.000 |
Voor het oud papier ontvangen we een lagere vergoeding dan in 2023. Dit komt met name door de stijgende transportkosten van de verwerker. | -25.000 |
De bijdrage vanuit het afvalfonds is in 2024 hoger dan in 2023. | 60.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afval. Uit de voorziening wordt ook de vergoeding voor de verenigingen gedekt (2024: € 40.000). Ten opzichte van 2023 is een hogere onttrekking voorzien van ¤ € 400.000. | 188.000 |
De kosten voor de calculatorische btw zijn hoger dan in 2023. Per saldo heeft dit geen effect op het begrotingssaldo. | -154.000 |
Milieubeheer | |
Gedurende 2023 is de subsidieregeling beperking overlast houtstook vastgesteld. Het bijbehorende subsidiebudget is niet geraamd voor 2024. | 50.000 |
Het budget voor de inzet van een externe adviseur is in 2024 niet opgenomen i.v.m. verwachte invulling van vacature milieuspecialist. Hierdoor zullen de kosten lager zijn dan in 2023. | 30.000 |
De subsidieregeling isolatiemaatregelen aan bestaande woningen is aan het eind van 2022 vastgesteld en loopt tot en met 31 december 2023. Het bijbehorende subsidiebudget is niet geraamd voor 2024. | 150.000 |
Door de omgevingsdienst midden en west Brabant (OMWB) wordt van onze gemeente een bijdrage gevraagd, deze bijdrage is lager dan in 2023.De bijdrage is opgenomen conform de begroting 2024 van de OMWB. De tweede tussentijdse rapportage over 2023 laat echter zien dat er structurele hogere kosten worden verwacht met betrekking tot de vergunningverlening. De effecten worden alsnog opgenomen in de tweede bestuursrapportage 2023. | 88.000 |
Met de komst van de omgevingswet per 1 januari 2024 worden er milieuleges berekend. Dit resulteert in een voordeel. | 94.000 |
De klimaatmiddelen vanuit het Rijk zullen naar verwachting voor het jaar 2024 lager zijn. | -167.000 |
Overige verschillen | -13.000 |
Saldo verschil | 415.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2024 ten opzichte van jaarrekening 2022:
Specificatie verschil:
Saldo begroting 2024 | -750 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2022 | -1.026 |
Voordelig verschil | 276 |
Voornaamste verschillen:
Riolering | |
---|---|
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld riolering dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -182.000 |
De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging en inflatiecorrectie. | 620.000 |
Als gevolg van de gestegen energieprijzen is de verwachting dat de energiekosten hoger zijn dan in 2022. | -34.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering. Ten opzichte van 2022 is een lager onttrekking voorzien. | 907.000 |
Het beschikbare budget voor subsidies op basis van het Waterplan is in 2024 hoger dan de verstrekte subsidies in 2022. | -35.000 |
De kosten voor exploitatie, onderhoud en vervangingsinvesteringen met betrekking tot riolering worden opgenomen volgens het vastgestelde Waterplan. Dit fluctueert jaarlijks. De kosten voor calculatorische btw (€ 206.000) en de kosten voor het onderhoud en overige exploitatiekosten (€ 962.000) met betrekking tot riolering zijn in 2024 hoger dan de werkelijke kosten in 2022. | -1.168.000 |
De rekenrente welke wordt berekend over de geactiveerde investeringen is in 2024 ten opzichte van 2022 gestegen van 0,5% naar 0,8%. Dit resulteert in hogere kapitaallasten. | -32.000 |
Afval | |
Er worden meer kosten voor interne uren toegerekend aan het taakveld afval dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -72.000 |
In 2024 is er een nieuwe manier voor het inzamelen van afval. Dit komt met name doordat de kosten voor het inzamelen van oud papier (€ 298.000) en PMD-afval (€ 338.000) hoger zijn dan de werkelijke kosten in 2022. Toename kosten inzameling GFT (€ 88.000). | -873.000 |
De opbrengst voor afvalstoffenheffing is met de herberekende tarieven, als gevolg van de wijziging in de inzameling, hoger dan in 2022. | 741.000 |
Voor het oud papier ontvangen we een lagere vergoeding dan in 2022. Dit komt met name door de stijgende transportkosten van de verwerker. | -198.000 |
Bijdrage vanuit het afvalfonds is in 2024 lager dan in 2022. | -221.000 |
Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening afval. In 2022 was er sprake van een dotatie aan de voorziening (€ 464.000), in 2024 worden de kosten ten laste van de voorziening gebracht (€ 440.000). | 904.000 |
De kosten voor de calculatorische btw zijn hoger dan in 2022. | -163.000 |
Milieubeheer | |
Er worden meer uren toegerekend aan het taakveld milieubeheer dan in 2022. Dit wordt veroorzaakt door de doorberekende loonindexeringen. | -216.000 |
Met de komst van de omgevingswet per 1 januari 2024 worden er milieuleges berekend. Dit resulteert in een voordeel. | 94.000 |
Subsidie duurzaamheid is in de begroting 2024 niet opgenomen. | 111.000 |
Het duurzaamheidsbudget is lager dan in 2022. | 87.000 |
In 2024 krijgen we via een specifieke uitkering middelen voor duurzaamheid. Daar staan voor een gelijk bedrag kosten tegenover. | 786.000 |
Overige verschillen | 6.000 |
Saldo verschil | 276.000 |