Politie & boa
Door aanhoudende capaciteitsproblemen trekt de politie zich helaas op een aantal onderwerpen nog steeds terug. Dat betekent dat de boa’s meer en meer taken krijgen.
Komend jaar zetten we met de boa’s dan ook weer in op het verder digitaliseren van de werkprocessen, het goed uitrusten voor het werken op straat, versterken van het wijknetwerk voor de (wijk)boa en het informatie gestuurd handhaven. De afgelopen jaren zijn de boa’s meer taken van de politie gaan uitvoeren. Ze hebben hiervoor ook de bijbehorende bevoegdheden overgenomen. Dit gaat in hoog tempo en zal zich voortzetten. Dit verbreedt het werkveld van de boa’s nog verder. In 2024 hopen we meer duidelijkheid te krijgen of we deze uitbreiding aan kunnen met het huidige aantal boa’s.
Opvang vluchtelingen uit Oekraïne
Er is een enorme stroom vluchtelingen uit Oekraïne en andere landen. De druk om in Nederland meer vluchtelingen op te vangen blijft daarom erg hoog. Uiteindelijk komt die druk terecht bij de gemeente. Tegelijkertijd wordt het steeds moeilijker om geschikte opvanglocaties te vinden voor korte en langere tijd. Heusden maakt deel uit van Veiligheidsregio Brabant-Noord. Binnen de regio werken we intensief samen om deze vluchtelingenopvang aan te pakken.
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen heeft het college op 8 maart 2022 beleidsuitgangspunten vastgesteld. Deze opvang brengt de nodige veiligheidsrisico’s met zich mee. Dit zorgt voor extra taken voor de veiligheidscoördinatoren. Voorbeelden zijn de inzet van cameratoezicht op de grotere locaties, het aansturen van de beveiliging en de regie op de zorg- en veiligheidscasuïstiek.
Digitale veiligheid
De samenleving speelt zich in toenemende mate online af. Als gemeenten moeten wij ons bewust zijn van de kansen en risico’s van digitalisering voor de eigen organisatie, ketenpartners, inwoners en ondernemers. Voortschrijdende technologie leidt tot nieuwe afhankelijkheden en kwetsbaarheden die vragen om een weerbare organisatie en samenleving. Informatie en de systemen waarin deze zich bevindt, dienen voldoende beveiligd te zijn om uitval, onbedoelde wijziging of vernietiging te voorkomen. Ook het inzien van informatie door mensen die dat niet mogen, moet worden voorkomen. De gemeente heeft een rol bij digitale veiligheid. Onze verantwoordelijkheid gaat bijvoorbeeld de veiligheid van de samenleving bij digitale incidenten en het voorkomen en bestrijden van cybercriminaliteit. Constante aanwezigheid van interne en externe dreigingen zijn een risico voor zowel de dienstverlening van de gemeente als voor het openbaar bestuur. Dit vraagt om een passende aanpak en hogere weerbaarheid. Ook onze inwoners en ondernemers willen wij bewust maken van deze risico’s.
Toenemende taken
Er komen steeds meer taken naar de gemeente voor veiligheid en handhaving. Dat gaat alleen over de werkzaamheden van de boa’s. De toename van taken is breder. Voorbeelden van grote onderwerpen zijn de inwerkingtreding van de Wet goed verhuurderschap, meer inzet op personen met onbegrepen gedrag en op jeugdoverlast en meer werk vanwege de huidige crisis in de opvang van vluchtelingen en asielzoekers. Ook voor veel kleinere onderwerpen zijn toezicht en handhaving bij de gemeente komen te liggen.
Omgevingswet
Op 1 januari 2024 treedt de nieuwe Omgevingswet in werking. In deze wet worden alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving gebundeld. Dat geldt ook voor de regels voor toezicht en handhaving, zoals die nu nog in specifieke wetten staan. De nieuwe Omgevingswet heeft dus ook gevolgen voor de taken van toezichthouders en handhavers. Dat komt door de nieuwe systematiek en door een verschuiving van verantwoordelijkheden. In 2024 wordt hierover meer duidelijk. De bepalingen voor handhaving in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden aangepast. In de nieuwe Omgevingswet staat vertrouwen centraal: tegenover veel vertrouwen staat ook consequenties wanneer dit wordt geschonden.
Privatisering bouwtoezicht
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) treedt tegelijk met de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking. Door invoering van deze wet wordt kwaliteitsborging een zaak voor de marktpartijen zelf. Dit wordt eerst toegepast bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw (de zogenaamde gevolgklasse 1). Later volgt uitbreiding van het nieuwe systeem naar de overige categorieën bouwwerken, zoals bruggen, tunnels en viaducten. De invoering van de wet heeft grote gevolgen voor de vergunningverlening en voor het toezicht op een aantal categorieën bouwwerken. De gemeente kijkt dan namelijk bij het afgeven van een vergunning niet meer naar bouwtechnische zaken, maar blijft wel bevoegd gezag. Uitgangspunt is dat de gemeente tijdens de bouw geen controles meer uitvoeren op de bouwtechnische zaken. De gemeente blijft wél bevoegd gezag voor de handhaving. Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland adviseert daarom toch controles te blijven uitvoeren op cruciale bouwtechnische momenten. Dat gaat dan vooral om veiligheidsaspecten van de bouw. Marktpartijen moeten er dan voor zorgen dat zij aantoonbaar voldoen aan de wettelijke eisen. Wij blijven tijdens de bouw controleren op zaken als het afwijken van de verleende vergunning. Ook handhaving op geconstateerde overtredingen blijft een taak van de gemeente.
Wet goed verhuurderschap
Met de invoering van de Wet goed verhuurderschap (Wgv) gelden er vanaf 1 juli 2023 aanvullende regels voor verhuur van woon- of verblijfsruimte. De kern van deze wetgeving is de introductie van een algemene landelijke norm voor goed verhuurderschap. Hierdoor moeten ongewenste vormen van verhuurderschap worden voorkomen en tegengegaan. De in de wet opgenomen algemene regels zijn inhoudelijk niet nieuw. Wél nieuw is dat de gemeente deze regels kan gaan handhaven. Hiermee krijgt de gemeente een extra taak, waarvan nog niet te overzien is wat de benodigde inzet wordt. Woningbouwverenigingen vallen als verhuurders niet onder deze nieuwe wet. Per 1 januari 2024 kunnen huurders, woningzoekenden, omwonenden en anderen met signalen en klachten over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars terecht bij het gemeentelijk meld- en informatiepunt.