Kwaliteit Openbare Ruimte
Wat willen we bereiken?
- Vanuit een effectief beheer van de openbare ruimte bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners, en het ondernemings- en vestigingsklimaat voor ondernemers en werknemers.
- Een hoger kwaliteitsniveau van de openbare ruimte. Die openbare ruimte is toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een verminderde mobiliteit.
- De openbare ruimte zo inrichten dat deze uitnodigt tot bewegen.
- Via gerichte maatregelen in de openbare ruimte bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidshinder.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stellen op basis van monitoring en inspectie jaarlijks een integraal uitvoeringsprogramma op.
- In 2024 gaan we starten met het opstellen van een Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR);
- Om het geld voor de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk in te zetten, pakken we verschillende opgaven per gebied, wijk of straat zoveel mogelijk in samenhang op.
- Het proactief begeleiden van initiatiefnemers die zelf wensen of ideeën hebben voor het gebruik of inrichting van de openbare ruimte. We kijken samen met de initiatiefnemers welke mogelijkheden er zijn en waar ruimte voor is. Dit doen we via de Initiatieventafel.
- Bij integrale herinrichtingsprojecten nagaan of er via het aanleggen van bijvoorbeeld geluid beperkende voorzieningen een bijdrage geleverd kan worden aan het verminderen van verkeersgeluid.
- Waar mogelijk vormen we speelplekken om tot beweeg- en ontmoetlocaties voor alle leeftijden. Op deze locaties worden andere ruimtelijke opgaven geïntegreerd. Voorbeelden daarvan zijn waterberging en biodiversiteit. Ook worden de routes richting de beweeg- en ontmoetlocaties aantrekkelijk en veilig gemaakt. We noemen dit vitaliteitsroutes.
- In de kernen Vlijmen, Drunen en Oudheusden staan ook veel ruimtelijke ontwikkelingen op de rol. Wij vinden het belangrijk om de verschillende opgaven met elkaar te verbinden en ze te versterken. Zo leggen we een goede basis voor ruimtelijke kwaliteit. Waar nodig stellen we voorafgaand aan herinrichtingsprojecten voor de openbare ruimte een samenhangende en richtinggevende stedenbouwkundige visie op.
Openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
- Toekomstbestendige en kosteneffectieve openbare verlichting gebaseerd op materiaalgebruik dat bijdraagt aan het gewenste kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
- Bijdragen aan een zorgvuldig energiegebruik door voor de openbare verlichting in 2030 een energiebesparing van 50% te realiseren vergeleken met 2013.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan verder met de jaarlijkse planmatige vervanging van de openbare verlichting. Daarbij vervangen we verouderde verlichtingsbronnen door LED-verlichting. Waar mogelijk passen we 'slimme verlichting' toe. Dat is verlichting die op afstand en/of per situatie te regelen is.
- Bij herinrichtingsprojecten worden energiebesparende maatregelen getroffen. Daarnaast onderzoeken we innovaties en nemen we die mee binnen het project als dat mogelijk is.
- Kapotte armaturen worden vervangen door LED-verlichting.
- Eind 2023 / begin 2024 wordt naar verwachting het nieuwe beleid voor openbare verlichting aan de raad voorgelegd.
- Bij nieuwe verlichting kiezen we voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing. Het in 2020 vastgestelde programma van eisen gebruiken we als uitgangspunt.
- We gaan onderzoeken of een gemeentelijk energiemanagementsysteem behulpzaam kan zijn bij het inzichtelijk maken van de kosten en het energieverbruik, zodat er uiteindelijk slimmere keuzes gemaakt kunnen worden.
- Er wordt onderzocht of de fysieke lantaarnpaal niet alleen voor verlichting gebruikt kan worden, maar ook kan dienen als basis voor een nieuwe digitale infrastructuur.
- We gaan de mogelijkheden verkennen om laadpunten voor elektrische auto’s te combineren met lantaarnpalen.
Ondergrondse infra
Wat willen we bereiken?
- Een duidelijk en overzichtelijk gebruik en inrichting van de ondergrondse openbare ruimte. Daarbij is de ruimtevraag voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, telecomkabels, riolering, ondergrondse containers en boomwortels goed afgestemd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We stemmen periodiek af met de nutsbedrijven en gaan ook intensiever samenwerken.
- We gaan het handboek kabels en leidingen actualiseren.
- We stellen een geactualiseerd kader op voor de toepassing van nadeelcompensatie voor nutsbedrijven.
- Onderzoeken of het mogelijk is bij (nieuwbouw)plannen kabelgoten/mantelbuizen voor nutsbedrijven te realiseren.
- We zijn in 2023 gestart met het opstellen van een nieuwe verlegregeling waarin we met diverse partijen overleggen. De verwachting is dat dit in 2024 wordt afgerond.
- We gaan een impactanalyse opstellen over de ruimtevraag van de onder- en bovengrondse infrastructuur.
Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we bereiken?
- ·Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civieltechnische kunstwerken.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het verder uitvoering geven aan het Beleidsplan wegen 2022-2026 met aandacht voor sturing op levensduur, materiaalgebruik en duurzaamheid.
- Eind 2023 wordt er een geactualiseerd uitvoeringsprogramma 2024-2025 opgesteld. Daarin wordt zichtbaar welke onderhoudswerkzaamheden aan wegen in 2024 en 2025 worden uitgevoerd.
- Het verder uitvoering geven aan het in 2020 vastgestelde Beheerplan civieltechnische kunstwerken 2021-2029. Een voorbeeld hiervan is het onderhoud aan de Burgemeester Schweitzertunnel.
- Naast de reguliere onderhoudswerken zal er komende tijd meer aandacht gegeven worden aan de bermen in het buitengebied maar ook de doorgaande fiets- en voetpaden binnen de gemeente.
Verkeersveiligheid
Wat willen we bereiken?
- Wij gaan voor nul verkeersslachtoffers en sluiten hierbij aan bij de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers’.
- Via alle vormen van vervoer (fiets, auto, te voet en OV) kom je vlot en veilig op je bestemming.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Uitvoering geven aan de onderzoeken en maatregelen uit het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP. Verkeersveiligheid heeft hierin een prominente rol, zoals maatregelen die zijn gericht op het verminderen van verkeershinder en verduurzamen van mobiliteit onder andere in de schoolomgeving.
- Planvoorbereiding (en waar mogelijk uitvoering) van diverse projecten die een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger inrichting van de openbare ruimte. Belangrijke projecten zijn de volgende. De verkenning van een veiligere inrichting van de Tuinbouwweg in oostelijke richting, waarbij het fietsverkeer een centrale rol krijgt. Dit is inclusief het kruispunt Mommersteeg-Tuinbouwweg en de situatie bij de Priemsteeg. Herinrichting van de Vijfhoevenlaan, inclusief rotonde Mommersteeg en vrij liggend fietspad. De aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Abt van Engelenlaan (dit is een onderdeel van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat). Daarnaast voeren we kleine verbeteringsmaatregelen uit die bijdragen aan de verkeersveiligheid. Dat doen we volgens het uitgangspunt Duurzaam Veilig.
- Stimuleren van verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren.
- Samen optrekken met belangengroeperingen als Veilig Verkeer Nederland, de politie en de Fietsersbond om verkeerssituaties veiliger te maken en om een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
Duurzame mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- Minder uitstoot van CO2, geluid, stank en trillingen veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer.
- Omarmen van nieuwe technologieën en stimuleren van duurzame vervoersmogelijkheden.
- Een openbare ruimte creëren die uitnodigt om gebruik te maken van duurzame mobiliteitsvormen .
Wat gaan we daarvoor doen?
- We gaan maatregelen uitvoeren zoals opgenomen in het Meerjaren Uitvoeringsprogramma GVVP. Het belang van een duurzame en schone mobiliteit heeft hierin een prominente rol. Belangrijke uitgangspunten zijn: minder autoverplaatsingen, andere vervoersmogelijkheden (fiets, openbaar vervoer), schonere voertuigmotoren (onder andere via elektrisch/waterstof) in combinatie met het stimuleren van elektrisch vervoer door het aanbieden van voldoende oplaadpunten in de openbare ruimte. Ook de inzet van nieuwe infrastructuur of ander gebruik van bestaande kan een rol spelen. Een voorbeeld is het aanbieden van een snelfietsroute en andere fietsvoorzieningen.
- Samen met de provincie en onze buurgemeenten realiseren we de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk.
- Samen met de provincie en de vervoersmaatschappij zorgen we dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd.
- Planuitwerking en zo mogelijk uitvoering van de mitigerende maatregelen die gerelateerd zijn aan de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Hieronder valt de situatie op de Kennedybrug.
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we bereiken?
- Betere van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met onder andere de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Op 24 november 2021 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan, waarbij is gesteld dat er een exercitie moet worden gedaan betreffende stikstof. Op 13 juni 2023 is er een zitting geweest n.a.v. de tussenuitspraak en de daarop aangepaste ingediende stukken bij de Raad van State. Er is aangegeven dat het minimaal 12 weken duurt voordat er een uitspraak volgt. We hebben het dan over september/oktober 2023. Om verdere kosten te voorkomen, is met de aannemer afgesproken de voorbereiding grotendeels stil te leggen (afspraak is gemaakt in 2021) in afwachting van de Raad van State uitspraak.
- Na een positieve uitspraak zal een kostenraming geactualiseerd worden en wordt gestart met de voorbereidingen voor de uitvoering. De financiële gevolgen worden in een extra kredietaanvraag voorgelegd aan de Raad voor de werkelijke uitvoering van het GOL project.
- Afhankelijk van de uitspraak in combinatie met de kredietaanvraag wordt bepaald op welk moment de werkelijke uitvoering kan starten, maar dit zal naar verwachting op zijn vroegst na de zomer van 2024 zijn.