Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

De gemeente is op dit moment eigenaar en beheerder van circa 3,03 miljoen vierkante meter verharding. Het wegenbeleid is erop gericht dat de gebruikers erop kunnen vertrouwen dat zij op een goede manier gebruik kunnen maken van de wegen.
Het gewenste onderhoudsniveau van de wegen is opgenomen in het IBOR-plan dat in 2021 door de raad is vastgesteld. In de raad van september 2022 is een meer gedetailleerde uitwerking in beleidsplan met uitvoeringsplan voorzien van een meerjarig kostendekkingsplan aan de raad voor gelegd.
Dit plan geeft een doorkijk van benodigde en beschikbare middelen. Er is daarbij onderscheid gemaakt tussen een planperiode van 1 tot 5 jaar op basis van weginspecties en een daarop volgende periode van 6 tot 10 jaar op basis van kosten kentallen en algemene uitgangspunten.
Het beleids- en beheerplan wegen, en dan met name de uitvoeringsplanning wordt elke twee jaar op basis van actuele weginspecties geactualiseerd. Zo ontstaat een voortschrijdende planning waarmee zo goed mogelijk aangesloten kan worden op de onderhouds- en herinrichtingsopgave van andere disciplines en relevante ontwikkelingen zoals de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat.
Onderhoudswerkzaamheden vinden plaats op basis van visuele inspecties en maatregeltoetsen met als uitgangspunt het vastgesteld niveau. Er wordt daarbij gekeken hoe de (verkeers-) veiligheid van alle (verkeers-)deelnemers in de openbare ruimte kan worden gewaarborgd oftewel wat is de kwaliteit van de weg in relatie tot mogelijke onveiligheid.

Onderhoudstoestand wegen :
Periodiek worden de wegen binnen de gemeente op kwaliteit geïnspecteerd volgens de CROW-richtlijnen. Met de resultaten van deze visuele inspectie kan er iets gezegd worden over de onderhoudstoestand.
Bij een eerdere weginspectie waarbij uitgegaan is van de in het IBOR afgesproken kaders/kwaliteitsniveaus (niveau B\C) is op meerdere plekken kwaliteitsniveau D vastgesteld. De kwaliteit van de wegvakken die zijn beoordeeld op D-niveau ligt onder het vast gestelde kwaliteitsniveau waardoor sprake is van achterstallig onderhoud. Dit leidt echter niet automatisch tot acuut onveilige situaties en/of een situatie waarbij er sprake is van kapitaalvernietiging. In zijn algemeenheid zijn wij van mening dat er op dit moment geen evident onveilige situaties zijn als gevolg van achterstallig onderhoud.
Hoewel in de standaard CROW-tabel de term kapitaalvernietiging wordt gebruikt bij kwaliteitsniveau D is dat zeker niet in alle gevallen per direct het geval. Dat hangt mede af van het type verharding (asfalt, beton of klinkers) en de ondergrond (zand, klein, veen). Bij elementverhardingen zal niet snel kapitaalvernietiging optreden, ook als het als kwaliteitsniveau D is aangemerkt.
Uit de eerder genoemde nadere technische analyse (2022) en gelet op de criteria voor achterstallig onderhoud is gekozen een deel van de wegen aan te merken als kapitaalvernietiging als gevolg van achterstallig onderhoud waarvoor een aparte voorziening achterstallig onderhoud is gevormd.
Bij het vast stellen van het beleidsplan wegen in de raad van september 2022 is hiervoor een nieuwe voorziening “achterstallig onderhoud wegen” gevormd en gevoed met € 2.383.000. Voor een aantal (10) van de daarin opgenomen wegen zijn in 2022 de onderhoudsmaatregelen uitgevoerd. Voor de overige wegen worden in 2023 zoveel mogelijk onderhoudsmaatregelen uitgevoerd.

Met de vaststelling van het geactualiseerde beleidsplan wegen is ook besloten tot een structurele storting van € 2.163.320 in de voorziening groot onderhoud wegen. Met deze storting zijn in de voorziening voldoende middelen beschikbaar voor uitvoering van het groot onderhoud.
In het derde kwartaal 2023 heeft opnieuw een inspectie plaatsgevonden. De resultaten worden momenteel bekeken.

Deze pagina is gebouwd op 10/26/2023 16:39:13 met de export van 10/26/2023 16:26:28