Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De specifieke, financiële, toprisico’s voor de gemeente Heusden zijn:

Grondexploitatie € 9.600.000, diverse kans%
(programma Economie en recreatie en Bouwen en wonen)

De complexe en langdurige processen rondom projecten, brengen risico’s met zich mee. Dit kan leiden tot tegenvallende resultaten, waardoor verliezen hoger uit kunnen vallen dan verwacht. Verliezen zijn afgedekt met voorzieningen. Wanneer voorzieningen ontoereikend blijken, moet het gemeentelijk weerstandsvermogen toereikend zijn om aanvullende verliezen op te kunnen vangen.
De algemene risico’s zijn doorgerekend voor alle relevante projecten. De algemene risico’s betreffen onder meer het risico van dalende grondprijzen bij een tegenvallende economische ontwikkeling, het risico dat de rente kan stijgen en het risico dat de inflatie hoger uitvalt dan ingerekend. In de risicoanalyse is rekening gehouden met het scenario van een economische teruggang waarbij verkoopprijzen dalen, hypotheekrentes stijgen, de verkopen vertragen en de jaarlijkse indexering van de grondprijzen lager uitvalt. Vanwege de gevolgen van de oorlog in Oekraïne is de kans dat deze risico’s zich daadwerkelijk voordoen eerder al verhoogd.
Voor alle grondexploitaties zijn de project specifieke risico’s en de bijbehorende kans van optreden in beeld gebracht. Risico’s doen zich niet allemaal tegelijk voor. Op basis van een Monte Carlo Analyse is het benodigde weerstandsvermogen vanwege project specifieke risico’s in beeld gebracht. Voor winstgevende grondexploitaties kunnen verliezen (deels) worden gedekt uit de positieve resultaten.
De uitkomsten van de risico-inventarisatie van begin 2023 zijn ook gebruikt als input voor de begroting 2024. De ontwikkelingen tot en met de zomer van 2023 geven geen aanleiding om het opgenomen risicobedrag te wijzigen. Het grootste deel van de risico’s komt voor rekening van De Grassen als grootste nog lopende grondexploitatie. Het risico zit met name in de spreiding in nog te maken kosten en te realiseren opbrengsten die nog mogelijk is bij de uiteindelijke concretisering en realisatie van de vervolgfasen van deze grondexploitatie.
Het risico van stikstof is beschouwd als een vertragingsrisico. Er is volstaan met het algemene vertragingsrisico aangezien het risico verder voor een flink deel (contractueel) bij afnemende partijen ligt (Geerpark en Steenenburg), de 2e fase van de Grassen vooralsnog middels interne saldering kan worden gerealiseerd en in de grondexploitatie marges zijn ingerekend voor het risico voor de derde fase van de Grassen. Daarnaast is onder de specifieke risico’s rekening gehouden met mogelijk extra kosten als gevolg van stikstof. Het stikstofdossier blijft de komende tijd een onzekere factor voor de voortgang van ontwikkelingen. Ook aangezien duidelijkheid uit lijkt te blijven, de ‘spelregels’ ook landelijk nog steeds kunnen wijzigen en het is onduidelijk wanneer de vergunningverlening in onze provincie weer op gang komt.

Beperkte capaciteit (formatie) door uitval of niet ingevulde vacatures € 500.000, 50% kans (diverse programma’s)

De druk op de arbeidsmarkt blijft onverminderd hoog. De uitstroom (om diverse redenen) in combinatie met een lagere respons op vacatures zorgen voor vacatures die blijven openstaan en een hogere werkdruk voor MogelijkMakers. Om de dienstverlening zo goed mogelijk in stand te houden wordt dit deels opgevangen door inhuur van tijdelijke medewerkers. Dit brengt echter hogere kosten met zich mee.  

Rente voor aan te trekken financiering € 180.000, 70% kans
(diverse programma’s)

In de begroting 2024 is rekening gehouden met een rentepercentage van 3% voor nieuw op te nemen langlopende geldleningen. Dit is gebaseerd op een rentedoorkijk van enkele banken en verder toegelicht in de paragraaf financiering. De huidige rente ligt iets hoger, daarom is een verwacht financieel gevolg opgenomen van een hoger rentepercentage van een 0,5%. Dit heeft een financieel effect van € 180.000, het maximale financiële gevolg wordt op dit moment nog gehouden op 1%.
Bij het opstellen van de begroting 2024 wordt rekening gehouden met het aantrekken van geldleningen in het 2e halfjaar 2023 (€ 19 miljoen) en in 2024 (€ 17 miljoen). Wanneer er minder leningen worden afgesloten daalt het risico op een overschrijding van de opgenomen rentelast in de begroting.

Deze pagina is gebouwd op 10/26/2023 16:39:13 met de export van 10/26/2023 16:26:28